Gondolatok a spájzból

Gondolatok a spájzból

Elszalasztjuk az utolsó lehetőséget is Budapesten?

2018. május 16. - ruba

Mai hír, hogy új óriás-pláza épül Budán a Kelenföldi pályaudvarnál (ha lemaradtatok volna, az Index cikke itt olvasható). Normális országokban úgy néz ki egy nagy pláza építése egy pályaudvarnál, hogy a kivitelezőt kötelezik a pályaudvar felújítására, cserébe a plázát a pályaudvar területén alakíthatja ki. Ez egy win-win szituáció, mert az utasok kulturált környezetben várhatják a vonatokat, rengeteg szolgáltatást kapnak a pályaudvaron, a vasút is nyer, mert a nélkül újul meg egy (általában) nagy vasútállomása, hogy neki ez pénzbe kerülne, és persze a plázát építő beruházó is nyer, mert a plázájába becsatornázza a vasút utasforgalmát, ami neki plusz bevétel. Ez egyébként nem annyira sci-fi, nem csak Nyugat-Európában működnek ilyen megoldások, hanem pl.: Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, de még a grúziai Tbiliszi pályaudvarán is alkalmazták ezt a megoldást.

ko_ice_elezni_na_stanica_interier_3.jpgKassa vasútállomása: Hol vagyunk mi ettől?

Nos Magyarország ebből a szempontból még nem érte el egy közepesen szegény poszt-szovjet köztársaság mentális színvonalát. Nálunk minden gond nélkül épültek fel a város legnagyobb plázái vasútállomások párszáz méteres közelében. Ilyenkor legtöbbször hozzá sem nyúltak a mellette lévő pályaudvarhoz, mint például az Aréna Pláza vagy a Köki-pláza esetében (igaz itt legalább a metróállomást felújították, hogy még nagyobb legyen a kontraszt a legszebb balkáni hagyományokat őrző vasútállomás felé menet). Egyedül a Westend javított egy minimálisan a Nyugati-Pályaudvar első néhány vágányának helyzetén, de azért nagyon ők sem merészkedtek be a pályaudvarra, így ma a díszes Eiffel-csarnokban, esős időben ugyanúgy ömlik a Niagara, mint a Westend bejáratánál, a baj csak az, hogy előbbi helyen az utasok nyakába. És most úgy néz ki, hogy az utolsó nagyobb, pláza mentes pályaudvarunk, a Kelenföldi mellett is felhúzzák a kötelező Gucci-Meki-Mozi szentháromság templomát, de a pályaudvarhoz nem nyúlnak (legalábbis a cikk erről elég erősen hallgat, így gyanús, hogy nem fog semmi változni). Kelenföldön a 4-es metró átadásával kicsit jobb lett persze a helyzet, de ez azért nem sok. Az állomás műemléki épülete még mindig az összedőlés szélén áll, wc csak valahol a parajosban van stb. De mindez a pláza építőjét nem nagyon kell, hogy érdekelje, mert Magyarországon, a Balkán előretolt helyőrségében nem igazán várja el ezt tőle szinte senki. Hogy ezért ki a felelős azt nem én akarom eldönteni, ennyire ugyanis nem látok rá a kérdésre. De az biztos, hogy ez így nincs jól. Azért remélem, hogy az illetékesek észbe kapnak, és esetleg a pláza építés mellett megoldják, hogy Kelenföld esetleg méltó legyen a Nyugat-Európából érkező vasúti forgalom fogadására.

süti beállítások módosítása